До навчальних досягнень студентів з математики, які підлягають оцінюванню, належать:
теоретичні знання, що стосуються математичних понять, тверджень, теорем, властивостей, ознак, методів та ідей математики ;
знання, що стосуються способів діяльності, які можна подати у вигляді системи дій (правила, алгоритми);
здатність безпосередньо здійснювати уже відомі способи діяльності відповідно до засвоєних правил, алгоритмів (наприклад, виконувати певне тотожне перетворення виразу, розв'язувати рівняння певного виду, виконувати геометричні побудови, досліджувати функцію на монотонність, розв'язувати текстові задачі розглянутих типів тощо);
здатність застосовувати набуті знання і вміння для розв'язання навчальних і практичних задач, коли шлях, спосіб такого розв'язання потрібно попередньо визначити (знайти) самому.
Відповідно до ступеня оволодіння зазначеними знаннями і способами діяльності виокремлюються такі рівні навчальних досягнень студентів з математики:
Початковий рівень - студент (студентка) називає математичний об'єкт (вираз, формулу, геометричну фігуру, символ), але тільки в тому випадку, коли цей об'єкт (його зображення, опис, характеристика) запропоновано йому (їй) безпосередньо; за допомогою викладача виконує елементарні завдання.
Середній рівень —студент (студентка) повторює інформацію, операції, дії, засвоєні ним (нею) у процесі навчання, здатний (а) розв'язувати завдання за зразком.
Достатній рівень - студент (студентка) самостійно застосовує знання в стандартних ситуаціях, вміє виконувати математичні операції, загальні методи і послідовність (алгоритм) яких йому (їй) знайомі, але зміст та умови виконання змінені.
Високий рівень - студент (студентка) здатний(а) самостійно орієнтуватися в нових для нього(неї)ситуаціях, складати план дій і виконувати його; пропонувати нові, невідомі йому(їй) раніше розв'язання, тобто його(її) діяльність має дослідницький характер.
Оцінювання якості математичної підготовки студентів з математики здійснюється в двох аспектах: рівень оволодіння теоретичними знаннями та якість практичних умінь і навичок, здатність застосовувати вивчений матеріал під час розв'язування задач і вправ.
Рівні навчальних досягнень
|
Бали
|
Критерії оцінювання навчальних досягнень
|
І. Початковий
|
1
|
Студент (студентка) розпізнає один із кількох запропонованих математичних об'єктів (символів, виразів, геометричних фігур тощо), виділивши його серед інших; читає і записує числа, переписує даний математичний вираз, формулу; зображує найпростіші геометричні фігури (малює ескіз)
|
|
2
|
Студент (студентка) виконує однокрокові дії з числами, найпростішими математичними виразами; впізнає окремі математичні об’єкти і пояснює свій вибір
|
|
3
|
Студент (студентка) співставляє дані або словесно описані математичні об’єкти за їх суттєвими властивостями; за допомогою викладача виконує елементарні завдання
|
ІІ. Середній
|
4
|
Студент (студентка) відтворює означення математичних понять і формулювання тверджень; називає елементи математичних об’єктів; формулює деякі властивості математичних об’єктів; виконує за зразком завдання обов’язкового рівня
|
|
5
|
Студент (студентка) ілюструє означення математичних понять, формувань теорем і правил виконання математичних дій прикладами із пояснень вчителя або підручника ; розв’язує завдання обов’язкового рівня за відомими алгоритмами з частковим поясненням
|
|
6
|
Студент (студентка) ілюструє означення математичних понять, формулювань теорем і правил виконання математичних дій власними прикладами; самостійно розв’язує завдання обов’язкового рівня з достатнім поясненням; записує математичний вираз, формулу за словесним формулюванням і навпаки
|
ІІІ. Достатній
|
7
|
Студент (студентка) застосовує означення математичних понять та їх властивостей для розв’язання завдань у знайомих ситуаціях; знає залежності між елементами математичних об’єктів; самостійно виправляє вказані йому (їй) помилки; розв’язує завдання, передбачені програмою, без достатніх пояснень
|
|
8
|
Студент (студентка) володіє визначеним програмою навчальним матеріалом; розв’язує завдання, передбачені програмою, з частковим поясненням ; частково аргументує математичні міркування й розв’язування завдань
|
|
9
|
Студент (студентка) : вільно володіє визначеним програмою навчальним матеріалом; самостійно виконує завдання в знайомих ситуаціях з достатнім поясненням; виправляє допущені помилки; повністю аргументує обґрунтування математичних тверджень; розв’язує завдання з достатнім поясненням
|
ІV. Високий
|
10
|
Знання, вміння й навички студента (студентки) повністю відповідають вимогам програми, зокрема: студент (студентка) усвідомлює нові для нього (неї) математичні факти, ідеї, вміє доводити передбачені програмою математичні твердження з достатнім обґрунтуванням ; під керівництвом викладача знаходить джерела інформації та самостійно використовує їх ; розв’язує завдання з повним поясненням і обґрунтуванням
|
|
11
|
Студент (студентка) вільно і правильно висловлює відповідні математичні міркування, переконливо аргументує їх ; самостійно знаходить джерела інформації та працює з ними ; використовує набуті знання і вміння в незнайомих для нього (неї) ситуаціях ; знає, передбачені програмою, основні методи розв’язання завдання і вміє їх застосувати з необхідним обґрунтуванням
|
|
12
|
Студент (студентка) виявляє варіативність мислення і раціональність у виборі способу розв’язання математичної проблеми; вміє узагальнювати й систематизувати набуті знання; здатний (а) до розв’язування нестандартних задач і вправ
|
|